loading...

a f n بلاگ

بازدید : 66
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 9:54

درخت پسته چيست

کاشت درخت پسته؛ به عنوان يک محصول بسيار سود آور، همواره مورد توجه کشاورزان و باغداران بوده است. پس از کشت پسته، کشاورزان بايد در مدت زمان نسبتا طولاني، منتظر ثمردهي درختان پسته باشند. نحوه کاشت، کودهي، سم پاشي و رفع آفات پسته مي‌تواند در برداشت پسته مرغوب تقش مهمي را ايفا کند. توضيحات کاملتر در سايت معتبر آلفا نهال به ادرس زير:

https://alphanahal.ir/

در اينجا سعي داريم با کاشت نهال پسته؛ بيشتر آشنا شويم و کليه نکات مهم و ضروري در کاشت درخت پسته؛ باکيفيت را مورد بحث و بررسي قرار دهيم.

بيوگرافي کاشت درخت پسته

درخت پسته؛ ازجمله درختاني محسوب مي‌شود که مخصوص مناطق معتدل و گرم است. اين درخت در مناطق سردسير رشد خوبي ندارد و در برابر سرماهاي شديد دوام نمي‌آورد. ريشه‌هاي پسته، کاملا عميق مي‌شوند؛ بنابراين خاکي که پسته در آن کاشته مي‌شود، بايد قابليت نفوذ خوبي داشته باشد تا ريشه‌ها بتوانند به خوبي در خاک نفوذ کنند. ارتفاع درختان پسته معمولا کم است. پس از کاشت نهال پسته؛ تا به بار نشستن آن، چند سال طول مي‌کشد.

انواع روش کاشت درخت پسته

کاشت پسته و پرورش باغ پسته يکي از بهترين انتخاب‌ها براي زمين‌هايي است که داراي شرايط اقليمي و آب وهوايي مطلوب هستند. به طور کلي در کشور ايران نهال پسته به 2 روش کشت ميشود:

  • کشت بذر پسته در زمين اصلي
  • تهيه نهال پسته و کاشت در زمين اصلي: شما ميتوانيد نهال پسته را در خزانه؛ گلدان و يا در زمين اصلي بکاريد.

هريک از اين روش‌ها مزايا و معايب خاصي دارند. شما بايد با توجه به نوع نياز و مدت زمان مدنظرتان يکي از اين دو روش را انتخاب نموده و باغ پسته خود را احداث کنيد. از مزاياي خريد نهال پسته به جاي کاشت بذر:

  • صرفه جويي در زمان حداقل 2 سال
  • تهيه نهال تضمين شده و سالم عاري از آفات و بيماري‌ها از نهالستان معتبر
  • برخورداري از پشتيباني دائمي نهالستان
  • انجام عمليات پيوند و ضدعفوني و هرس توسط نهالستان
  • احتمال عدم گيرايي نهال نسبت به بذر کمتر است.

https://alphanahal.ir/pistachio-seedlings/

کاشت بذر در زمين

براي کاشتن بذر پسته بايد در زمين‌تان جوي‌هايي با عرض 50 تا 100 سانتي‌متر ايجاد کنيد. اين جوي‌ها يا گودال‌ها بايد عمقي حدود 50 الي 70 سانتي‌متر داشته باشند. بعد از آن نيز بايد بذر مورد نظرتان را حدود 12 ساعت در آب خيس کنيد و سپس آن‌ها را در عمق 2 الي 3 سانتي‌متري از خاک چال کنيد.

توجه داشته باشيد که براي رشد بهتر بذر پسته بايد بر روي آن‌ها مقداري ماسه بريزيد. آبياري به بذر را بايد هر 10 الي 15 روز 1 بار انجام دهيد و بعد از آن نيز منتظر بمانيد تا بذر جوانه بزند و شروع به سبز شدن کند.

کاشت نهال

براي کاشت نهال پسته، بايد نهال نر و ماده را با هم بکاريد تا باردهي درخت بهتر صورت بگيرد. به طور معمول بايد در کنار هر 15 درخت ماده، از 1 درخت نر کمک بگيريد. اما براي اين‌ که کاشت درختان پسته به‌ صورت اصولي و بهتر صورت بگيرد، مي‌توانيد تعداد درختان نر را افزايش دهيد. بعد از کاشت نهال پسته نيز بايد نکات لازم همچون کوددهي، آبياري و هرس درخت را با دقت انجام دهيد تا درختان‌تان از بين نرود.

کاشت پسته در گلدان

براي کاشتن پسته در گلدان بايد در اوايل فصل بهار مراحل و اقدامات لازم را انجام دهيد. در اولين مرحله بايد کيسه‌هاي پلاستيکي سياه‌رنگي را تهيه کنيد و سپس ‌آن‌ها را با استفاده از کود زراعي، ماسه و کود حيواني پر کنيد. بعد از انجام اين کارها، بايد بذري که از قبل خيس کرده‌‌ايد را در آن بکاريد و روي آن‌ها را بپوشانيد تا شروع به جوانه زدن کنند. بعد از اين‌ که بذر شروع به جوانه زدن کرد، مي‌توانيد آن‌ها را به داخل گلدان انتقال منتقل کنيد.

کاشت در خزانه

در اين روش بايد زميني به مساحت 10 الي 30 متر آماده کنيد. سپس بذرهايي که از قبل خيس شده‌اند را در فاصله‌ مشخصي از يکديگر بکاريد. مناسب‌ ترين فاصله براي کاشت بذر پسته در خزانه 10 تا 15 سانتي‌ متر است. بعد از کاشت بذر بايد ? روز يک‌بار آبياري اين گياهان را انجام دهيد و در آخر نيز نهال‌ها را مي‌توانيد حدود ? الي ? سال در زمين نگه داريد و سپس آن‌ها را به زمين اصلي منتقل کنيد.

کاشت نهال پسته

پس از خريد نهال پسته نوبت به کاشت آن در باغ ميرسد. شما بايد ابتدا با تراکتور خاک را شخم عميق (تا 2 متر) بزنيد. تا تمامي لايه‌هاي سخت و سنگين خاک بشکند و با هم مخلوط شود. با توجه به نقشه زمين و فواصل کاشت درختان و طرح توجيهي بايد چاله‌هاي کاشت نهال را در فواصل مناسب در خاک ايجاد کنيد. پس از قرار دهي نهال در خاک آن را با مخلوطي از کود دامي پوسيده و خاک مرغوب پر نماييد. و روي آن با پا فشار دهيد تا اکسيژن خاک خارج شود.

نهال پسته به صورت نر و ماده وجود دارد. به ازاي هر 15 درخت ماده؛ 1 درخت نر پسته بکاريد.

براي کاشت نهال پسته بايد فاصله مناسبي از زمين مورد نظرتان را مشخص کنيد و درختان را با فاصله‌ مناسبي از يک‌ديگر بکاريد. دقت داشته باشيد که بين نهال‌هاي پسته فضاي کافي وجود داشته باشد، در غير اين صورت ممکن است بعدا درختان فضاي لازم براي رشد نداشته باشند. به‌ طور معمول توصيه مي‌کنيم براي کاشت درخت پسته، فاصله‌اي بين 4 الي 5 متر را در نظر بگيريد.

زمان مناسب براي کاشت نهال پسته:

بهترين زمان کاشت پسته بستگي به شرايط محيطي، رقم گياه و شيوه تکثير آن دارد. و به طور کلي کاشت پسته به چند دسته کلي زير تقسيم مي شود:

در روز هاي آفتابي و گرم تابستان و يا يخبندان و روز هايي كه باد شديد است از كاشتن نهال پسته بايد اجتناب شود.

در منطقه هاي داراي آب و هواي گرم و متعدل و همچنين در نواحي با اقليم نيمه سردسير، بهترين زمان كاشت نهال پسته، فصل پاييز پس از خواب رفتن نهال مي باشد.

در منطقه هايي با اقليم سردسير بهترين زمان کاشت نهال پسته، بعد از سپري شدن يخبندان مي باشد.

در انتها زمان كاشت نهال پسته در فصل پاييز بايد به شکلي تنظيم و برنامه ريزي شود كه ريشه نهال با محيط جديد قبل از فرا رسيدن يخبندان انس پيدا کند، بنابراين بايد انتها زمان كاشت ? تا ? هفته قبل از بيداري ظاهري نهال درخت پسته باشد.

قلمه زدن درخت پسته چگونه صورت مي‌پذيرد:

براي قلمه زدن و پيوند درخت پسته، سه روش متداول وجود دارد. پيوند شکمي، پيوند لوله‌اي و پيوند اسکنه‌اي، سه روش پيوند زدن پسته هستند. براي موفقيت پيوند زدن بايد شرايط محيطي، نزديکي پايه و پيوند، حذف آفات و ساير عوامل موثر در رشد پسته رعايت شود.

در پيوند شکمي، ‌روي پوست پايه يک برش عمودي زده مي‌شود؛ يک برش ديگر نيز بر روي آن زده مي‌شود تا به شکل T دربيايد. در پيوند لوله‌اي انتهاي پايه را قطع مي‌کنند و پوست آن را تا محل پيوندک بر مي‌دارند. در پيوند اسکنه‌اي نيز پايه را روي قطرهاي 3 سانتي متري تا 10 سانتي متري قرار مي‌دهند. در پيوند اسکنه‌اي، پيوندک را از شاخه‌هاي يک ساله مي‌گيرند.

پيوند زدن درخت پسته

عمليات پيوندزني درختان از ديگر مراحل کاشت و پرورش درخت پسته به شمار مي رود. در ايران به سه روش، درختان پسته را پيوند زني مي کنند که شامل پيوند لوله اي، پيوند شکمي و پيوند اسکنه اي مي باشد.

هم اينک بخاطر سادگي، سرعت عمليات و درصد بالاي جوش خوردن بين پيوندک و پايه، استفاده از پيوند ماسوره اي( لوله اي) رواج يافته است و ميزان تکثير ?? درصد درختان پسته به همين روش مي باشد. بوجود آمدن هر گونه خراش در تنه يا شاخه هاي درخت صمغ دار موجب تراوش صمغ مي شود. به اين ترتيب يک شکاف افقي در پيوند شکمي نهال پسته، به شکل تي انگليسي معکوس در پائين شکاف عمودي زده مي شود تا ترشح صمغ از رشد جوانه پيوندک جلوگيري نکند.

نحوه کاشت پسته

زميني براي كاشت پسته مناسب است كه خاک لوم داشته باشد و حداقل سه متر، عمق داشته باشد. مناسبترين فاصله براي کاشت پسته بين درختان، ? – ? متر ميباشد درحاليکه اين فاصله بين رديف ها بايد ? – ? متر باشد. از دو روش زير مي توانيد براي کاشت درخت پسته استفاده کنيد:

روش کشت مستقيم:

کاشت پسته در روش اول، به صورت مستقيم در زمين اصلي ميباشد. درصورت شور نبودن آب باغ ميتوان در زمين اصلي، پسته را سبز كرد بدين دليل که در اين روش، رشد نهال بيشتر است. بهتر است در اين جهت از پسته هاي دست پوست استفاده کنيد يعني پسته هايي كه از طريق دستگاه، پوست گرفته شده اند، براي كاشت در اين شيوه توصيه نميشوند. ابتدا پسته ها را در اوايل فروردين ماه بشوييد، سپس در آب بخوابانيد. آب آنرا بمدت دو تا سه بار عوض كنيد و بمدت ?? ساعت داخل آب باشد و پس از گذشت اين زمان از آب دربياوريد و روي يک سيني، بين يک پارچه نخي پهن كنيد و در يک اتاق با دماي حدود ?? درجه سانتيگراد قرار دهيد تا جوانه بزند.

اين نکته را در نظر بگيريد که پسته ها همواره بايد رطوبت داشته باشند و به اصطلاح نبايد پارچه خشک شود و وقتي جوانه ها نيم سانتيمتر شد، مي توانيد آن را به زمين اصلي منتقل کنيد. جوانه ها در زمان كاشت بايد به طرف پائين باشند. بعد از اين که پسته را کاشتيد، بايد از مخلوط كود گاوي و كمي ماسه بر روي سطح خاک بريزيد و اگر فکر ميکنيد که جانوراني مثل روباه و كلاغ، پسته ها را بيرون مي آورند بايد به وسيله خار و يا ظرف يكبار مصرف، روي آنرا بپوشانيد تا جوانه ها حفظ شوند.

روش گلداني:

در روش گلداني مي توانيد پس از تهيه ي بذر خام پسته، مراحل را انجام دهيد:

در داخل يک حوله يا دستمال مرطوب، بذر يا دانه پسته را بپيچيد. روي پارچه را گاهي اوقات برداريد تا به بذر ها برسد. دماي اتاق( بين ?? تا ?? درجه) به عنوان بهترين دما براي نگهداري مي باشد. تقريباً بعد از گذشت يک هفته بذرها جوانه ميزنند. بعد از جوانه زدن بذرها، آن ها را درون يک گلدان سوراخ دار بگذاريد. در هر مرحله که دانه ها ريشه دادند و ريشه ي آن ها بزرگ تر شد بايد آنرا به يک گلدان بزرگ تر منتقل کنيد.( اين کار را تا زماني که دانه ها تبديل به نهال شدند ادامه دهيد). بهتر است بين ? الي ? سال، نهال ها داخل گلدان نکهداري شوند و پس از آن در خاک مغذي در فصل پائيز يا بهار بکاريد.( حتماً خاک را تقويت کنيد). نحوه ي کاشت نهال پسته در خاک به صورت عمودي ميباشد و با استفاده از خاک، اطرافش را پر کنيد و بعد از انجام اين کار، حتماً آبياري کنيد تا منافذ خالي پوشيده شوند و ريشه ي نهال نپوسد.

خاک مناسب براي کاشت پسته :

قبل از هر اقدامي براي کشت پسته و هر محصول ديگر و همچنين اعمال مديريت در باغ هاي موجود بايد خصوصيات ظاهري يا شکل شناختي، فيزيکي و شيميايي خاک محل مورد نظر مطالعه گردد. به اين منظور اقدام به حفر پروفيل به عمق 2 متر مي شود به طوري که بتوان در اين پروفيل نيمرخ عرضي خاک را به طور کامل مشاهده کرد و لايه هاي مختلف خاک را شناسايي نمود. در پروفيل حفر شده بايد خصوصيات ظاهري خاک مانند ضخامت و ترتيب لايه هاي خاک، بافت، ساختمان، گچ، آهک، استحکام، خلل و فرج و وجود احتمالي لايه هاي سخت و… مورد توجه و بررسي قرار گيرد. همچنين تعيين عمق تراکم ريشه هاي ريز در پروفيل حائز اهميت است چون در مديريت کوددهي، حفر چالکود و عمق آن کاربرد دارد. بسته به خصوصيات خاک و مديريت آبياري، ريشه هاي اصلي پسته تا عمق بيش از 2 متر نفوذ ميکند ولي معمولا ريشه هاي ريز يا مويين که نقش اصلي را در جذب آب و عناصر غذايي دارند، عمق نفوذ بيش از يک متر را ندارند. بسياري از مشکلات باغ هاي پسته مربوط به خصوصيات ظاهري، فيزيکي و رابطه آب، خاک و گياه است. عليرغم اين مسئله معمولا به خصوصيات شيميايي و حاصلخيزي(که البته اين خصوصيات هم در جايگاخ خود مهم هستند) بيشتر توجه ميشود.

خاک معمولا داراي ساختار يکنواختي نيست و لايه لايه بوده و هر لايه داراي ضخامت و ويژگي هاي خاص خود است، بنابر اين نمونه برداري خاک از لايه هاي مختلف خاک انجام ميشود.

اما در صورت يکنواخت بودن خاک، از اعماق مساوي 30 يا 40 سانتي متري تا حداقل 120 سانتي متري نمونه برداري صورت ميگيرد. اين نمونه ها جهت تعيين خصوصيات فيزيکي و شيميايي به آزمايشگاه منتقل مي گردد. شناسايي خاک و نتايج تجزيه آزمايشگاهي کمک ميکند که محدوديت هاي خاک جهت کشت پسته مشخص شود.

بهترين خاک مناسب پسته ، خاک هاي ليموني سبک يعني شن و رس ميباشد.در اراضي سبک مصرف کود براي برداشت رضايت بخش است ولي در اراضي رسي سنگين که رطوبت را به مقدار زياد و براي مدتي طولاني در خود نگه ميدارند،کاشت پسته نتيجه رضايت بخشي نميدهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود.درخت پسته تا اندازه اي تحمل شوري خاک را دارد.

در صورتي که کاشت پسته در راضي بسيار شور و يا شور و قليا و سديمي،مد نظر ميباشد به جاي جوي و پشته ، نواري به عرض حداقل يک متر و با عمق مناسب(جهت آبگيري به حجم کافي)ايجاد شده و نهال درست در وسط اين نوار کشت شود.

به طور كلي درختان پسته خاك عميق و با بافت سبك تا متوسط را بيشتر مي پسندند.

برداشت پسته

وقتي بلاخره و درنهايت پسته ها رسيدند نوبت به برداشت آنها ميشود. از نشانه هاي اينکه مطمئن شويد پسته هايتان رسيده اند اين است که رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغيير ميکند و گاها پوسته ترک ميخورد. وقتي اين نشانه هارا مشاهده کرديد بايد سريعا براي برداشت محصول تان اقدام کنيد. چون در اين بازه محصول شما بسيار آسيب پذير است و امکان دارد آفات به آن حمله کنند.

برداشت پسته خيلي آسان است. فقط کافيست درخت را بلرزانيد تا پسته ها به زمين بريزند و شما آنها را جمع کنيد. فراموش نکنيد که درختان پسته ، درختاني دوساله هستند. يعني يک سال محصول زياد ميدهند و يکسال محصول کمتر . ميانگين محصول دهي درختان جوان پسته بين 1 تا 2 کيلوگرم محصول خالص است.يا 3 تا 6 کيلوگرم محصول تازه . همينطور که درخت شما بزرگتر و بزرگتر ميشود حجم محصولات توليدي اش هم بيشتر ميشود. بطوريکه در بين سال هاي 7 تا 10 ام بين 6 تا 10 کيلوگرم آجيل خشک به شما ميدهد. يک درخت بالغ پسته ميتواند تا 15 کيلوگرم آجيل خشک براي شما توليد کند.

درختان پسته، درختاني دوساله هستند يعني يک سال محصول زياد داده و يکسال محصول کمتر مي دهند .زماني که پسته ها رسيدند، رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغيير ميکند و پوسته ترک ميخورد. پس وقتي اين نشانه هارا مشاهده نموديد ، محصول تان را برداشت کنيد زيرا ممکن است آفات به پسته حمله کنند.

ميانگين محصول دهي درختان جوان پسته بين 1 تا 2 کيلوگرم استو پس از بزرگ شدن درخت پسته محصول افزايش يافته و درخت بين سال هاي 7 تا 10 ، 6 تا 10 کيلوگرم آجيل خشک براي شما توليد مي کند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

درخت پسته چيست

کاشت درخت پسته؛ به عنوان يک محصول بسيار سود آور، همواره مورد توجه کشاورزان و باغداران بوده است. پس از کشت پسته، کشاورزان بايد در مدت زمان نسبتا طولاني، منتظر ثمردهي درختان پسته باشند. نحوه کاشت، کودهي، سم پاشي و رفع آفات پسته مي‌تواند در برداشت پسته مرغوب تقش مهمي را ايفا کند. توضيحات کاملتر در سايت معتبر آلفا نهال به ادرس زير:

https://alphanahal.ir/

در اينجا سعي داريم با کاشت نهال پسته؛ بيشتر آشنا شويم و کليه نکات مهم و ضروري در کاشت درخت پسته؛ باکيفيت را مورد بحث و بررسي قرار دهيم.

بيوگرافي کاشت درخت پسته

درخت پسته؛ ازجمله درختاني محسوب مي‌شود که مخصوص مناطق معتدل و گرم است. اين درخت در مناطق سردسير رشد خوبي ندارد و در برابر سرماهاي شديد دوام نمي‌آورد. ريشه‌هاي پسته، کاملا عميق مي‌شوند؛ بنابراين خاکي که پسته در آن کاشته مي‌شود، بايد قابليت نفوذ خوبي داشته باشد تا ريشه‌ها بتوانند به خوبي در خاک نفوذ کنند. ارتفاع درختان پسته معمولا کم است. پس از کاشت نهال پسته؛ تا به بار نشستن آن، چند سال طول مي‌کشد.

انواع روش کاشت درخت پسته

کاشت پسته و پرورش باغ پسته يکي از بهترين انتخاب‌ها براي زمين‌هايي است که داراي شرايط اقليمي و آب وهوايي مطلوب هستند. به طور کلي در کشور ايران نهال پسته به 2 روش کشت ميشود:

  • کشت بذر پسته در زمين اصلي
  • تهيه نهال پسته و کاشت در زمين اصلي: شما ميتوانيد نهال پسته را در خزانه؛ گلدان و يا در زمين اصلي بکاريد.

هريک از اين روش‌ها مزايا و معايب خاصي دارند. شما بايد با توجه به نوع نياز و مدت زمان مدنظرتان يکي از اين دو روش را انتخاب نموده و باغ پسته خود را احداث کنيد. از مزاياي خريد نهال پسته به جاي کاشت بذر:

  • صرفه جويي در زمان حداقل 2 سال
  • تهيه نهال تضمين شده و سالم عاري از آفات و بيماري‌ها از نهالستان معتبر
  • برخورداري از پشتيباني دائمي نهالستان
  • انجام عمليات پيوند و ضدعفوني و هرس توسط نهالستان
  • احتمال عدم گيرايي نهال نسبت به بذر کمتر است.

https://alphanahal.ir/pistachio-seedlings/

کاشت بذر در زمين

براي کاشتن بذر پسته بايد در زمين‌تان جوي‌هايي با عرض 50 تا 100 سانتي‌متر ايجاد کنيد. اين جوي‌ها يا گودال‌ها بايد عمقي حدود 50 الي 70 سانتي‌متر داشته باشند. بعد از آن نيز بايد بذر مورد نظرتان را حدود 12 ساعت در آب خيس کنيد و سپس آن‌ها را در عمق 2 الي 3 سانتي‌متري از خاک چال کنيد.

توجه داشته باشيد که براي رشد بهتر بذر پسته بايد بر روي آن‌ها مقداري ماسه بريزيد. آبياري به بذر را بايد هر 10 الي 15 روز 1 بار انجام دهيد و بعد از آن نيز منتظر بمانيد تا بذر جوانه بزند و شروع به سبز شدن کند.

کاشت نهال

براي کاشت نهال پسته، بايد نهال نر و ماده را با هم بکاريد تا باردهي درخت بهتر صورت بگيرد. به طور معمول بايد در کنار هر 15 درخت ماده، از 1 درخت نر کمک بگيريد. اما براي اين‌ که کاشت درختان پسته به‌ صورت اصولي و بهتر صورت بگيرد، مي‌توانيد تعداد درختان نر را افزايش دهيد. بعد از کاشت نهال پسته نيز بايد نکات لازم همچون کوددهي، آبياري و هرس درخت را با دقت انجام دهيد تا درختان‌تان از بين نرود.

کاشت پسته در گلدان

براي کاشتن پسته در گلدان بايد در اوايل فصل بهار مراحل و اقدامات لازم را انجام دهيد. در اولين مرحله بايد کيسه‌هاي پلاستيکي سياه‌رنگي را تهيه کنيد و سپس ‌آن‌ها را با استفاده از کود زراعي، ماسه و کود حيواني پر کنيد. بعد از انجام اين کارها، بايد بذري که از قبل خيس کرده‌‌ايد را در آن بکاريد و روي آن‌ها را بپوشانيد تا شروع به جوانه زدن کنند. بعد از اين‌ که بذر شروع به جوانه زدن کرد، مي‌توانيد آن‌ها را به داخل گلدان انتقال منتقل کنيد.

کاشت در خزانه

در اين روش بايد زميني به مساحت 10 الي 30 متر آماده کنيد. سپس بذرهايي که از قبل خيس شده‌اند را در فاصله‌ مشخصي از يکديگر بکاريد. مناسب‌ ترين فاصله براي کاشت بذر پسته در خزانه 10 تا 15 سانتي‌ متر است. بعد از کاشت بذر بايد ? روز يک‌بار آبياري اين گياهان را انجام دهيد و در آخر نيز نهال‌ها را مي‌توانيد حدود ? الي ? سال در زمين نگه داريد و سپس آن‌ها را به زمين اصلي منتقل کنيد.

کاشت نهال پسته

پس از خريد نهال پسته نوبت به کاشت آن در باغ ميرسد. شما بايد ابتدا با تراکتور خاک را شخم عميق (تا 2 متر) بزنيد. تا تمامي لايه‌هاي سخت و سنگين خاک بشکند و با هم مخلوط شود. با توجه به نقشه زمين و فواصل کاشت درختان و طرح توجيهي بايد چاله‌هاي کاشت نهال را در فواصل مناسب در خاک ايجاد کنيد. پس از قرار دهي نهال در خاک آن را با مخلوطي از کود دامي پوسيده و خاک مرغوب پر نماييد. و روي آن با پا فشار دهيد تا اکسيژن خاک خارج شود.

نهال پسته به صورت نر و ماده وجود دارد. به ازاي هر 15 درخت ماده؛ 1 درخت نر پسته بکاريد.

براي کاشت نهال پسته بايد فاصله مناسبي از زمين مورد نظرتان را مشخص کنيد و درختان را با فاصله‌ مناسبي از يک‌ديگر بکاريد. دقت داشته باشيد که بين نهال‌هاي پسته فضاي کافي وجود داشته باشد، در غير اين صورت ممکن است بعدا درختان فضاي لازم براي رشد نداشته باشند. به‌ طور معمول توصيه مي‌کنيم براي کاشت درخت پسته، فاصله‌اي بين 4 الي 5 متر را در نظر بگيريد.

زمان مناسب براي کاشت نهال پسته:

بهترين زمان کاشت پسته بستگي به شرايط محيطي، رقم گياه و شيوه تکثير آن دارد. و به طور کلي کاشت پسته به چند دسته کلي زير تقسيم مي شود:

در روز هاي آفتابي و گرم تابستان و يا يخبندان و روز هايي كه باد شديد است از كاشتن نهال پسته بايد اجتناب شود.

در منطقه هاي داراي آب و هواي گرم و متعدل و همچنين در نواحي با اقليم نيمه سردسير، بهترين زمان كاشت نهال پسته، فصل پاييز پس از خواب رفتن نهال مي باشد.

در منطقه هايي با اقليم سردسير بهترين زمان کاشت نهال پسته، بعد از سپري شدن يخبندان مي باشد.

در انتها زمان كاشت نهال پسته در فصل پاييز بايد به شکلي تنظيم و برنامه ريزي شود كه ريشه نهال با محيط جديد قبل از فرا رسيدن يخبندان انس پيدا کند، بنابراين بايد انتها زمان كاشت ? تا ? هفته قبل از بيداري ظاهري نهال درخت پسته باشد.

قلمه زدن درخت پسته چگونه صورت مي‌پذيرد:

براي قلمه زدن و پيوند درخت پسته، سه روش متداول وجود دارد. پيوند شکمي، پيوند لوله‌اي و پيوند اسکنه‌اي، سه روش پيوند زدن پسته هستند. براي موفقيت پيوند زدن بايد شرايط محيطي، نزديکي پايه و پيوند، حذف آفات و ساير عوامل موثر در رشد پسته رعايت شود.

در پيوند شکمي، ‌روي پوست پايه يک برش عمودي زده مي‌شود؛ يک برش ديگر نيز بر روي آن زده مي‌شود تا به شکل T دربيايد. در پيوند لوله‌اي انتهاي پايه را قطع مي‌کنند و پوست آن را تا محل پيوندک بر مي‌دارند. در پيوند اسکنه‌اي نيز پايه را روي قطرهاي 3 سانتي متري تا 10 سانتي متري قرار مي‌دهند. در پيوند اسکنه‌اي، پيوندک را از شاخه‌هاي يک ساله مي‌گيرند.

پيوند زدن درخت پسته

عمليات پيوندزني درختان از ديگر مراحل کاشت و پرورش درخت پسته به شمار مي رود. در ايران به سه روش، درختان پسته را پيوند زني مي کنند که شامل پيوند لوله اي، پيوند شکمي و پيوند اسکنه اي مي باشد.

هم اينک بخاطر سادگي، سرعت عمليات و درصد بالاي جوش خوردن بين پيوندک و پايه، استفاده از پيوند ماسوره اي( لوله اي) رواج يافته است و ميزان تکثير ?? درصد درختان پسته به همين روش مي باشد. بوجود آمدن هر گونه خراش در تنه يا شاخه هاي درخت صمغ دار موجب تراوش صمغ مي شود. به اين ترتيب يک شکاف افقي در پيوند شکمي نهال پسته، به شکل تي انگليسي معکوس در پائين شکاف عمودي زده مي شود تا ترشح صمغ از رشد جوانه پيوندک جلوگيري نکند.

نحوه کاشت پسته

زميني براي كاشت پسته مناسب است كه خاک لوم داشته باشد و حداقل سه متر، عمق داشته باشد. مناسبترين فاصله براي کاشت پسته بين درختان، ? – ? متر ميباشد درحاليکه اين فاصله بين رديف ها بايد ? – ? متر باشد. از دو روش زير مي توانيد براي کاشت درخت پسته استفاده کنيد:

روش کشت مستقيم:

کاشت پسته در روش اول، به صورت مستقيم در زمين اصلي ميباشد. درصورت شور نبودن آب باغ ميتوان در زمين اصلي، پسته را سبز كرد بدين دليل که در اين روش، رشد نهال بيشتر است. بهتر است در اين جهت از پسته هاي دست پوست استفاده کنيد يعني پسته هايي كه از طريق دستگاه، پوست گرفته شده اند، براي كاشت در اين شيوه توصيه نميشوند. ابتدا پسته ها را در اوايل فروردين ماه بشوييد، سپس در آب بخوابانيد. آب آنرا بمدت دو تا سه بار عوض كنيد و بمدت ?? ساعت داخل آب باشد و پس از گذشت اين زمان از آب دربياوريد و روي يک سيني، بين يک پارچه نخي پهن كنيد و در يک اتاق با دماي حدود ?? درجه سانتيگراد قرار دهيد تا جوانه بزند.

اين نکته را در نظر بگيريد که پسته ها همواره بايد رطوبت داشته باشند و به اصطلاح نبايد پارچه خشک شود و وقتي جوانه ها نيم سانتيمتر شد، مي توانيد آن را به زمين اصلي منتقل کنيد. جوانه ها در زمان كاشت بايد به طرف پائين باشند. بعد از اين که پسته را کاشتيد، بايد از مخلوط كود گاوي و كمي ماسه بر روي سطح خاک بريزيد و اگر فکر ميکنيد که جانوراني مثل روباه و كلاغ، پسته ها را بيرون مي آورند بايد به وسيله خار و يا ظرف يكبار مصرف، روي آنرا بپوشانيد تا جوانه ها حفظ شوند.

روش گلداني:

در روش گلداني مي توانيد پس از تهيه ي بذر خام پسته، مراحل را انجام دهيد:

در داخل يک حوله يا دستمال مرطوب، بذر يا دانه پسته را بپيچيد. روي پارچه را گاهي اوقات برداريد تا به بذر ها برسد. دماي اتاق( بين ?? تا ?? درجه) به عنوان بهترين دما براي نگهداري مي باشد. تقريباً بعد از گذشت يک هفته بذرها جوانه ميزنند. بعد از جوانه زدن بذرها، آن ها را درون يک گلدان سوراخ دار بگذاريد. در هر مرحله که دانه ها ريشه دادند و ريشه ي آن ها بزرگ تر شد بايد آنرا به يک گلدان بزرگ تر منتقل کنيد.( اين کار را تا زماني که دانه ها تبديل به نهال شدند ادامه دهيد). بهتر است بين ? الي ? سال، نهال ها داخل گلدان نکهداري شوند و پس از آن در خاک مغذي در فصل پائيز يا بهار بکاريد.( حتماً خاک را تقويت کنيد). نحوه ي کاشت نهال پسته در خاک به صورت عمودي ميباشد و با استفاده از خاک، اطرافش را پر کنيد و بعد از انجام اين کار، حتماً آبياري کنيد تا منافذ خالي پوشيده شوند و ريشه ي نهال نپوسد.

خاک مناسب براي کاشت پسته :

قبل از هر اقدامي براي کشت پسته و هر محصول ديگر و همچنين اعمال مديريت در باغ هاي موجود بايد خصوصيات ظاهري يا شکل شناختي، فيزيکي و شيميايي خاک محل مورد نظر مطالعه گردد. به اين منظور اقدام به حفر پروفيل به عمق 2 متر مي شود به طوري که بتوان در اين پروفيل نيمرخ عرضي خاک را به طور کامل مشاهده کرد و لايه هاي مختلف خاک را شناسايي نمود. در پروفيل حفر شده بايد خصوصيات ظاهري خاک مانند ضخامت و ترتيب لايه هاي خاک، بافت، ساختمان، گچ، آهک، استحکام، خلل و فرج و وجود احتمالي لايه هاي سخت و… مورد توجه و بررسي قرار گيرد. همچنين تعيين عمق تراکم ريشه هاي ريز در پروفيل حائز اهميت است چون در مديريت کوددهي، حفر چالکود و عمق آن کاربرد دارد. بسته به خصوصيات خاک و مديريت آبياري، ريشه هاي اصلي پسته تا عمق بيش از 2 متر نفوذ ميکند ولي معمولا ريشه هاي ريز يا مويين که نقش اصلي را در جذب آب و عناصر غذايي دارند، عمق نفوذ بيش از يک متر را ندارند. بسياري از مشکلات باغ هاي پسته مربوط به خصوصيات ظاهري، فيزيکي و رابطه آب، خاک و گياه است. عليرغم اين مسئله معمولا به خصوصيات شيميايي و حاصلخيزي(که البته اين خصوصيات هم در جايگاخ خود مهم هستند) بيشتر توجه ميشود.

خاک معمولا داراي ساختار يکنواختي نيست و لايه لايه بوده و هر لايه داراي ضخامت و ويژگي هاي خاص خود است، بنابر اين نمونه برداري خاک از لايه هاي مختلف خاک انجام ميشود.

اما در صورت يکنواخت بودن خاک، از اعماق مساوي 30 يا 40 سانتي متري تا حداقل 120 سانتي متري نمونه برداري صورت ميگيرد. اين نمونه ها جهت تعيين خصوصيات فيزيکي و شيميايي به آزمايشگاه منتقل مي گردد. شناسايي خاک و نتايج تجزيه آزمايشگاهي کمک ميکند که محدوديت هاي خاک جهت کشت پسته مشخص شود.

بهترين خاک مناسب پسته ، خاک هاي ليموني سبک يعني شن و رس ميباشد.در اراضي سبک مصرف کود براي برداشت رضايت بخش است ولي در اراضي رسي سنگين که رطوبت را به مقدار زياد و براي مدتي طولاني در خود نگه ميدارند،کاشت پسته نتيجه رضايت بخشي نميدهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود.درخت پسته تا اندازه اي تحمل شوري خاک را دارد.

در صورتي که کاشت پسته در راضي بسيار شور و يا شور و قليا و سديمي،مد نظر ميباشد به جاي جوي و پشته ، نواري به عرض حداقل يک متر و با عمق مناسب(جهت آبگيري به حجم کافي)ايجاد شده و نهال درست در وسط اين نوار کشت شود.

به طور كلي درختان پسته خاك عميق و با بافت سبك تا متوسط را بيشتر مي پسندند.

برداشت پسته

وقتي بلاخره و درنهايت پسته ها رسيدند نوبت به برداشت آنها ميشود. از نشانه هاي اينکه مطمئن شويد پسته هايتان رسيده اند اين است که رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغيير ميکند و گاها پوسته ترک ميخورد. وقتي اين نشانه هارا مشاهده کرديد بايد سريعا براي برداشت محصول تان اقدام کنيد. چون در اين بازه محصول شما بسيار آسيب پذير است و امکان دارد آفات به آن حمله کنند.

برداشت پسته خيلي آسان است. فقط کافيست درخت را بلرزانيد تا پسته ها به زمين بريزند و شما آنها را جمع کنيد. فراموش نکنيد که درختان پسته ، درختاني دوساله هستند. يعني يک سال محصول زياد ميدهند و يکسال محصول کمتر . ميانگين محصول دهي درختان جوان پسته بين 1 تا 2 کيلوگرم محصول خالص است.يا 3 تا 6 کيلوگرم محصول تازه . همينطور که درخت شما بزرگتر و بزرگتر ميشود حجم محصولات توليدي اش هم بيشتر ميشود. بطوريکه در بين سال هاي 7 تا 10 ام بين 6 تا 10 کيلوگرم آجيل خشک به شما ميدهد. يک درخت بالغ پسته ميتواند تا 15 کيلوگرم آجيل خشک براي شما توليد کند.

درختان پسته، درختاني دوساله هستند يعني يک سال محصول زياد داده و يکسال محصول کمتر مي دهند .زماني که پسته ها رسيدند، رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغيير ميکند و پوسته ترک ميخورد. پس وقتي اين نشانه هارا مشاهده نموديد ، محصول تان را برداشت کنيد زيرا ممکن است آفات به پسته حمله کنند.

ميانگين محصول دهي درختان جوان پسته بين 1 تا 2 کيلوگرم استو پس از بزرگ شدن درخت پسته محصول افزايش يافته و درخت بين سال هاي 7 تا 10 ، 6 تا 10 کيلوگرم آجيل خشک براي شما توليد مي کند.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 59
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 38
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 142
  • بازدید سال : 378
  • بازدید کلی : 3651
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی